زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

واژه شناسی اصطلاحات اصول فقه‌ (کتاب)





«واژه شناسی اصطلاحات اصول فقه» اثر احمد قلی زاده کوششی در زمینه شناسایی واژه‌ها و اصطلاحات اصول فقه است که در میان اندک کتبی که در این موضوع تدوین گردیده از برجستگی‌ها و دقت نظرهای ارزنده و قابل توجهی برخوردار است.


۱ - ساختار



کتاب به ترتیب حروف الفبا از واژه ابتلاء و عدم ابتلاء شروع شده و با واژه هلیت بسیط خاتمه می‌یابد. مولف در تدوین این اثر از کتابهای معالم الاصول، اصول فقه مظفر ، اصول استنباط ، و فرهنگ تشریحی اصطلاحات اصول و سایر کتابها بهره وافی برده به طوریکه اکثر مطالب کتاب ماخوذ از همین منابع است.

۲ - گزارش محتوا



به نظر مولف واژه شناسی اصطلاحات اصولی، از ضروریات نخستین برای هر دانش پژوه و محققی در این رشته بشمار می‌رود. در این کتاب از منابع اهل سنت نیز استفاده شده است؛ مثلا در بحث اجماع می‌خوانیم: اهل سنت اجماع را یکی از منابع استنباط احکام شرعیه در مقابل کتاب و سنت می‌دانند.
[۱] واژه شناسی اصطلاحات اصول فقه‌، قلى زاده، احمد، ص۱۳.

ایشان در تبیین واژه استحسان می‌گوید: معنای ظاهری استحسان انتخاب راه حل نیکوتر است و از سوی علمای طرفدار استحسان تعاریف گوناگونی شده است. یکی از آن تعریفات، تعریف ابوالحسن کرخی از ائمه مذهب حنفی و آن این است که در مساله‌ای از حکمی که مسائل همسان و همانند آن دارند چشم پوشی کرده و حکم دیگری در آن باره به واسطه دلیل قوی تر که مقتضی آنست بدهیم.
[۲] واژه شناسی اصطلاحات اصول فقه‌، قلى زاده، احمد، ص۲۳.


۳ - وضعیت کتاب



فهرست موضوعات کتاب در انتهای اثر ذکر شده است.

۴ - پانویس


 
۱. واژه شناسی اصطلاحات اصول فقه‌، قلى زاده، احمد، ص۱۳.
۲. واژه شناسی اصطلاحات اصول فقه‌، قلى زاده، احمد، ص۲۳.


۵ - منبع


نرم افزار جامع اصول فقه، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.